Moerevolutsioon. Vastupanu kiirmoele
Updated: Jan 25
Nagu ütleb fash_rev_estonia- kui tarbid rõivaid, oled osa moesüsteemist ja moerevolutsioonist. Iga aasta 24. aprilli kuupäeva nädalal toimub ülemaailmne Fashion Revolution Week. See kuupäev on tähtis kuna 2013 aastal toimus moetööstuse üks raskemaid õnnetusi kui kukkus kokku Rana Plaza tootmishoone Bangladeshis. Selles varingus hukkus 1138 töölist ja 2500 inimest sai vigastada. Õnnetus toimus kahjuks tänu ohutusnõuete eiramisele.
Alates sellest õnnetusest loodi organisatsioon Fashion Revolution mis võttis tööliste töötingimused ja ohutuse oma südameasjaks. Alustati ka moetööstuse ühe suurima kampaaniaga Fashion Revolution Week mis läbi aastate on oma tähelepanu fokuseerinud erinevatele murekohtadele. 2022 aasta läbivaks teemaks on Raha Mood Võim. Selle raames küsitakse kollektiivselt kus kohast on minu riided pärit, kes need tegi juhtimaks tähelepanu nii tööliste heaolule kui ka meie keskkonna muredele mida kiirmood põhjustab.
Peavoolu moetööstus on üles ehitatud tööjõu ja loodusvarade ärakasutamisele. Rikkus ja võim on koondunud väheste kätesse ning kasvu ja kasumit premeeritakse ennekõike. Suured kaubamärgid ja jaemüüjad toodavad liiga palju liiga kiiresti ja manipuleerivad meid mürgisesse ületarbimise tsüklisse. Samal ajal ei saa enamik inimesi, kes meie riideid valmistavad, oma põhivajaduste rahuldamiseks piisavalt palka ja nad tunnevad juba keskkonnakriisi mõju, mida moetööstus õhutab.
Ilma õiglase tasu ja töötingimusteta pole aga jätkusuutlikku moodi. Kogu pandeemia jooksul on moebrändid teeninud miljardeid, samas kui enamik nende tarneahela töötajatest on endiselt vaesuse lõksus. Selle probleemi lahendamiseks nõutakse uusi seadusi, mis kohustavad ettevõtjaid läbi viima elatusraha osas hoolsuskohustust. See muudab meie riideid tootvate inimeste elusid ja elatist ning aitab ümber jagada raha ja võimu ülemaailmses moetööstuses. Teame, et nii inimesed kui ka loodus maksavad moetööstuse reguleerimata ekspluateerimise ja raiskamise eest kõrget hinda. Suurbrändid väldivad tegelikku olukorda, jätkates vanade ärimudelite järgimist ja püüeldes näilise jätkusuutlikuse poole läbi rohepesu. Praegu puudub arusaam rõivaste tegelikust maksumusest. Kiirmoe brändid ei kajasta tootmise sotsiaalseid- ja keskkonnakulusid. Peame hoolikalt uurima, mille eest me tegelikult maksame.
Et jätkusuutlikus ja eetilisus poleks riidetööstuses vaid sõnakõlksud on loodud mitmeid organisatsioone, kuid vaid üks organisatsioon haldab läbi organiseeritud kontrollimise kõiki erinevaid etappe, põllult kuni riiete valmimiseni. Ülemaailmselt võib usaldada riietel GOTS sertifikaati mis hõlmab nii orgaanilisi materiale kui ka sotsiaalseid ja ökoloogilisi kriteeriume, toetades mahepõllumajanduse arengut läbi terve pinnase ja veekogude säästmise. Lihtsustatult võib öelda, et GOTS standard on kõige usaldusväärsem ja kõrgem standard mis tagab kliendile, et tema ostetud riided on eetiliselt toodetud, keskkonnasõbralikud, nahasõbralikud kui ka õiglase töötasuga töölistele. Otsi poes tootesildilt rohelist GOTS tingmärki, et saada kiirelt kinnitust, et teed oma ostu igakülgseid jätkusuutlikuse printsiipe silmas pidades. Läbipaistvus ja usaldusväärsus on mahepõllumajanduse seisukohal üldiselt väga tähtsad. Ainult igat etappi hallates saab täpselt järge pidada ja piirnorme kontrollida. Loomulikult ka meie orgaanilisest puuvillast tänavamood GOTS sertifikaadiga, tootmise etappidega ja töölistega saad tutvuda siin.
Moetööstuses on ees suured muutused. Inimesed nõuavad riidebrändidelt järjest rohkem läbipaistvust ja keskkonna ning inimestega arvestamist. Tootmisüksused peavad sellega kaasa minema ja suutma pakkuda tehnoloogiliselt keskkonnasäätvamaid lahendusi. Samuti on vaja üle vaadata riiklikud seadusandlused, et soosida rohetehnoloogia arengut. Tagasiteed pole. Moerevolutsioon on juba teel.
Comments