top of page
Search

Tuntud e-kaupleja: reaalse tõuke oma ettevõtte tegemiseks andis mulle kahjuks kurb periood elus

Updated: 7 days ago

Riidebrändi Tala loomise idee tekkis Elen Sarapikul juba 2019. aastal, mil see hiilis ta mõtetesse tasa ja targu, peamiselt enda tolle aja vajadustest lähtuvalt. Kohe ta ikkagi tegutsema ei hakanud, sest mõte tundus talle natuke liiga mugavustsoonist väljas olevat. Reaalse tõuke oma ettevõtte tegemiseks andis talle aga kahjuks hoopis kurb periood elus. Sarapik rääkis lähemalt, kuidas ta suutis raskel eluperioodil hakata oma unistust tasapisi ellu viima ning kuidas tal see kõik edukalt välja tuli.


Kollektsiooni 369 t-särk Universum. Foto Elise Ellermaa

Sarapik hakkas oma ettevõttega tegelema kahjuks kurval perioodil oma elus, mil ta isa raskelt haigestus. “Mul oli vaja midagi, mis mind positiivselt köidaks ja veidike tähelepanu eemale juhiks. Hakkasin isa haigevoodi ääres lihtsa paberi ja pliiatsi meetodil brainstormingut tegema. Mängisin küsimustega nagu mis kõnetab mu hinge, milline oleks terviklik visioon, milline peaks välja nägema brändi logo ja visuaalne imidž ning loomulikult, mida ta inimestele pakuks,” meenutas ta.


Sarapiku kindel soov oli olla looduse- ja keskkonnasõbralik ehk fookuses oli jätkusuutlik ja eetiline lähenemine. Tala riietel on ka GOTS (Global Organic Textile Standard) sertifikaat, mis garanteerib, et klient kannab kõige puhtamaid ja nahasõbralikumaid riideid. Talle omaselt sai valitud must-valge baaskontseptsioon ning nimi Tala tuli soovist, et see peab olema teistmoodi, lühike ja loov. Veidike hiljem lisandus Talale liide Original, et Google’i avarustes veelgi eristuda. Samal loomeperioodil valmisid ka esimesed trükidisaini ideed ja lõpuks sündiski orgaanilist tänavamoodi pakkuv Tala Original.



Kiired otsused


Veebipoe tegemine oli Sarapiku jaoks suhteliselt kiire otsus, sest brändile tundus see justkui terviklik stardipakett. E-poe tahtis ta ise luua peamiselt sellepärast, et hoida jooksvalt kontrolli veebilehe visuaali üle ja loomulikult ka sellepärast, et siis saab kohe tekkinud mõtteid rakendusse võtta. “Raske on kellelegi teisele oma ideid detailselt edasi anda nii, et sellest ei kujuneks pidev info põrgatamine, ajakulu ja loomulikult ka rahaline kulu. Olin hingega asja juures, kuid loomulikult oli see mulle kõik väga uus. Õppimist oli palju ja tänu sellele kujunes loomise protsess pikemaks kui arvasin,” lausus ta.


Tala Original e-pood
www.tala.ee

Sõbra soovitusel otsustas Sarapik hakata kasutama wix.com platvormi, millesse ta eriti pikalt ei süvenenud ning erinevaid platvorme ei võrrelnud. “Nüüd tagantjärgi pisut kahetsen, et ei läinud veidike tüüpilisemat WordPressi rada, sest Wixil oli tol ajal ja on ka nüüd mitmeid nn piiranguid seoses makselahenduste ja Google SEOga. Kellegi abi ma praktiliselt ei kasutanud, ühe sõbraga sai vaid veidike konsulteeritud,” ütles ta.



Põhimõtted paika


Kogu loomise protsess oli alguses keerukas ja vajas õppimist, kuna Sarapik polnud enne selle teemaga kokku puutunud. Kõige keerulisemaks osutus mingil hetkel just e-poe sisukategooriate tegemine.


“Makselahenduse partneri valimine oli keerulisem hetk. Sain üllatusena aru, et eestlaste lemmik maksmisviis pangalingiga makselahendus pole Wixis toetatud. See oli suur pettumus, aga samas sain kiirelt aru, et alustavale e-poele polnud see Maksekeskuse teenus hinnastamise suhtes mõistlik. Seega lasin sellest soovist lahti,” lausus ta. Samuti tuli mõelda, kuidas tekitada püsikliente ilma, et peaks e-poes pidevalt allahindlusi tegema. Sarapik oli juba eos seda meelt, et pidevad sooduskampaaniad ei saa olema müügi põhistrateegia. Siiani saavad uudiskirja liikmed vaid 3-4 korda aastas pakkumisi ja avalikke sooduskampaaniaid praktiliselt polegi. “Toetudes eetilisemale tarbimismudelile tahtsin luua hoopis väärtustel põhineva ja kokkuhoidva kogukonna, keda Tala pakutavad väärtused ja riided tõeliselt kõnetavad. See siht oli, on ja jääb,” ütles ta.


Selleks, et olla rohkem ettevõtlike inimeste seltskonnas ja saada tuge brändi kasvamisele, liitus Sarapik 2021. aasta alguses ka Tallinna Loomeinkubaatoriga. Sealt sai ta mentoritelt igakülgset tuge ning vastava valdkonna inimesed andsid pädevat nõu nii kodulehe toimimise, bränd kuvandi kui ka sotsiaalmeedia haldamise kohapealt. “Kahjuks samal aastal oli tänu üleriiklikele piirangutele võimatu saada Inkubaatori täisteenust koos kõikide majasiseste hüvedega. Seega aasta hiljem läksin oma teed, kuid rakendasin kõike õpitut nii ettevõttes kui ka e-poes,” lausus ta.



Kliendi tähelepanu võitmine


Sarapiku sõnul on e-poodi väga lihtne live-i üles panna, kuid siis hakkab pihta alles klientideni jõudmise töö. Tasulisi reklaame ta kohe ei teinud ning alguses proovis peamiselt turundust teha sotsiaalmeedias Instagramis ja Facebookis. Nüüdseks on lisandunud ka Meta reklaamid ja Google’i märksõnadega tegelemine. “Klientide huvi tekkis vaikselt, vastavalt minu enda promomisega. Kuna Tala polnud minu ainuke tegevus, kulges paar alguse aastat vaiksemalt ja muude tegemiste kõrvalt. Kuid esimesed sotsiaalmeedia vahendusel saadud kommentaarid olid väga positiivsed, tegid südame soojaks ja innustasid veelgi. Sellega tekkis ka julgem samm sisse, et edasi minna,” ütles ta.


Hetke peamiseks mureks on Sarapikul jaoks see, kuidas pidevalt pildis olla ning inimesi kõnetada. “Sotsiaalmeediasse sisu tootmine on pidev töö ja see polegi nii lihtne, kui pealtnäha tundub. Olla pidevalt uute ideede otsingul, on kohati väsitav ja vahel tuleb tunne, et lagi on ees, aga siis nagu õhust, avanevad uued ideed ja koostööd. Usaldan universumi ja kui olla avatud, jõuavad uued ideed ja vajalikud inimesed ka minu ellu,” rääkis ta.



Tulevikuplaanid


Selleks, et konkurentide seas silma paista, püüab Sarapik eristuda brändi kontseptsiooni endaga, milleks on brändi slogan “It´s Your Life(style)! Pure. Simple. But Extra.”, mis annab kokkuvõtlikult edasi visiooni, et elu peaks olema puhas ja lihtne. “Laiemalt lahates tähendab see, et vabaaja riietus peab olema naturaalne ja kemikaalidevaba, ei tohi olla stressiallikaks ei inimesele, keskkonnale ega loomadele. Elades aga vastupidises maailmas, kus massimood on kõike muud kui puhas, on Tala olemus justkui ekstra,” selgitas ta.


Tulevikuplaanide kohta ütles Sarapik, et unistada tuleb suurelt ning üks lähiaja eesmärkidest on kindlasti laiendada oma tootevalikut. Sellega on juba ka algus tehtud, lisades e-poodi orgaanilisest puuvillast kosmeetika- ja võrkkotid. Kõige viimane uudistoode on oversize lõikega eest seotav t-särk naistele, mis sündis nagu kõik teised tooted isiklikust vajadusest.


Tala Original eest seotav pluus
Tala Original eest seotav pluus. Foto Triin Nurk

Pikemaajalisem fookus saab olema aga e-poe rahvusvahelisel toimimisel. “Juba praegu on võimalik Tala riideid Euroopa riikide põhiselt osta. E-pood tehniliselt küll toetab seda, kuid turunduslikku fookust pole siiani olnud. Ka see saab olema uus ja põnev väljakutse. Enne seda sooviks siiski kohalikul turul kliendile rohkem silma paista. Seega kõik samm sammult,” rääkis ta.




Artikkel Geenius Meedias

19.04.2024

Merilin Merila

16 views0 comments
bottom of page